ODRŽIVA PROMOCIJA LOGISTIKE I INTERMODALNOG PREVOZA NA TERITORIJI CRNE GORE (4)
SCENARIO ZATEČENOG RAZVOJA
Scenario zatečenog razvoja bazira se na postojećim planovima i tendencijama u razvoju logističkih sistema, saobraćajne infrastrukture, transportnih, industrijskih, trgovačkih, uslužnih i drugih preduzeća. Scenario zatečenog razvoja promoviše intermodalni transport na pravcu Bar-Podgorica-Bijelo Polje-Beograd, ali i drumskom transportu daje podršku izgradnjom i povezivanjem saobraćajne infrastrukture. Scenario predviđa razvoj integrativne funkcije javnih transportnih preduzeća sa ostalim transportnim i špediterskim kompanijama i operaterima osnovanih od strane državnih institucija i privatnih privrednih subjekata
SCENARIO REGIONALNE KONCENTRACIJE
Scenario regionalne koncentracije je orjentisan na objedinjavanju i koncentraciji logističkih i transportnih podsistema na nivou tri prostorno-privredne regije. Koncept podrazumijeva razvoj integrisanih logističkih centara u sva tri regiona, sa manjim centrima, terminalima za prihvat i isporuku robe, odnosno razvoj mreže logističkih centara Crne Gore.
SCENARIO POTPUNE KONCENTRACIJE I INTEGRACIJE
Vizija potpune koncentracije i integracije transportno-logističkog sistema zasniva se na logističkim centrima različite strukture, veličine i funkcija. Koncept podrazumeva razvoj logističke platforme koja integriše logističke i prateće sisteme i aktivnosti na definisanom, uređenom prostoru i pretstavljala mjesto koncentracije transportnologističkih tokova. Unutar platforme razvijaju se funkcije dry port terminala, crossdocking terminala, city-logističkog terminala, ali i svih ostalih terminala, skladišnodistributivnih sistema.
U scenariju potpune koncentracije i integracije transportno-logističkog sistema Crne Gore razvoj dry port terminala je u funkciji prostornog rasterećenja Luke Bar. Terminal bi bio multimodalno orjentisan i sadržao bi sve logističke usluge, objekte i opremu koja je potrebna brodarima i špediterima iz luke. Luka Bar i dry port terminal bi bili jedinstven funkcionalno-tehnološki sistem.
Trenutna situacija u Crnoj Gori sa aspekta logistike i sa aspekta precizno određenih i planiranih površina nije u skladu sa optimalnim centralizovano-decentralizovanim konceptom robno-transportnih centara – logističkih platformi i city logističkih terminala. Logistika regiona i urbanih sredina je bez potrebnog stepena koncentracije i konsolidacije tokova i davaoca logističkih usluga. Predlozi definisani kroz scenario 2 i scenario 3 spadaju u grupu savremenih rešenja sa kojima se Crna Gora može svrstati u dobro uređene i planirane evropske zemlje.
Ovaj članak je dio koordinisanog promotivnog pristupa razvijenog u okviru MultiAPPRO projekta a formiran sa ciljem da se podigne svijest svih učesnika o prednostima ekološki i društveno prihvatljivije metode transporta – more-željeznica-drum a i u cilju podsticanja koordinisane promocije intermodalnosti u Crnoj Gori. Izvor ovog teksta je studija “Logistička Integracija Subjekata Transportnog Sistema Regiona” koju je za Luku Bar izradio Prof. dr Slobodan Zečević sa saradnicima sa Saobraćajnog fakulteta - Univerzitet Beograd.
PROJEKAT MultiAPPRO
https://multiappro.adrioninterreg.eu/